Tampereen yliopistollinen sairaala on laatinut sosiaalisen median pelisääntönsä vuonna 2014. Säännöt on laadittu yhteistyössä verkkoviestinnän ohjausryhmässä ja johtoryhmässä ja annettu sitten tiedoksi hallitukselle. Sääntöjä on päivitetty tämän jälkeenkin, viimeksi 8.7.2019. (Taysin sosiaalisen median kanavat 2019.)

Sieppaa.jpg

Sosiaalisen median ohjeistus organisaatioissa olisi hyvä laatia jo ennenkuin mitään käy.

Järki käteen ja harkitse, kyllä se toistuu kaikissa some-ohjeissa, toteaa viestintäkouluttaja Pauliina Mäkelä Ylen artikkelissa (2016). Tämä lienee somen pelisääntöjen keskeisin viesti.

Taysin ohjeisiinkin on kirjattu, että jokainen vastaa omasta toiminnastaan sosiaalisessa mediassa. Ohjeisiin perehtyminen ja niiden noudattaminen on tärkeää ja niiden rikkominen voi johtaa työnjohdollisiin toimenpiteisiin. (Taysin sosiaalisen median kanavat 2019.)

Itse ajoittain pohdin sitä, kun tuttavat vapaa-ajallaan huokailevat työpäivän raskaudesta tai vuorotyön haasteista liittyen omaan jaksamiseen. Vaikka päivitykset tehdään vapaa-ajalla, kertoo viesti lukijalleen jotakin myös tuttavan työnantajasta. Helposti voi lähteä muotoutumaan negatiivinen mielikuva kyseisestä työnantajasta ja siitä, miten työhyvinvointia kyseisessä organisaatiossa huomioidaan. Meillä on tapana päivittää kuulumisiamme ja päivän tapahtumia someen, miettimättä asiaa sen laajemmin. Mitä mieltä sinä olet, olisiko tarpeen rajoittaa avautumisia somessa raskaan työpäivän jälkeen? Ainahan kyse ei ole työnantajasta ja työstä, vaan sinua voi rasittaa jokin ihan muukin asia, jonka vuoksi koet uupumusta tai huonoa oloa...

 

 

Lähteet:

Ojanperä, S. 2016. Some-ohjeistus kannattaa laatia jo ennen kuin rysähtää - moni ei tunne edes lakia. 22.2.2016. Yle uutiset. https://yle.fi/uutiset/3-8661728

Taysin sosiaalisen median kanavat. 2019. https://www.tays.fi/fi-FI/Sairaanhoitopiiri/Hallinto_ja_paatoksenteko/Saannot_ja_ohjeet/Sosiaalisen_median_ohje(51946)